VW Käfer czyli Garbus – niemiecki hit eksportowy i symbol cudu gospodarczego
Uniwersalny i niezawodny
samochód rodzinny, który zrewolucjonizował życie szarego obywatela, sprawił, że
nieosiągalne do tej pory destynacje były na wyciągnięcie ręki. Przyczynił się
do rewolucji społecznej, ożywienia migracji wewnętrznej w Niemczech i ogólnej poprawy jakości życia klasy
średniej. Oto krótka historia uroczego Beetle oraz, będącej wizytówką
niemieckiej myśli technicznej, firmy Volkswagen.
28 maja 1937 roku Niemiecki Front Pracy założył
w Berlinie spółkę Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH,
która 16 września 1938 roku została przemianowana na Volkswagenwerk GmbH.
Na zlecenie Luftwaffe, Volkswagenwerk GmbH
podjął się naprawy samolotów Ju 88 pod koniec 1939 roku i dostarczył skrzydła
oraz drewniane zbiorniki zrzutowe. W ramach motoryzacji armii, w 1940 roku
firma rozpoczęła produkcję samochodów. Seryjna produkcja samochodów
kubełkowych, a następnie, od 1942 r., samochodów pływających stała się drugim
filarem działalności. Do końca wojny fabryka wyprodukowała łącznie 66 285
pojazdów. W latach 1940-1944 obroty wzrosły z 31 do 297 milionów marek. Przybycie
wojsk amerykańskich 11 kwietnia 1945 r. zakończyło produkcję zbrojeniową i
uwolniło zagranicznych robotników przymusowych. Dla Volkswagena wraz z
upragnionym końcem narodowosocjalistycznej dyktatury nastały nowe czasy.
Brytyjczycy zapoczątkowali drugi trend
latem 1947 roku. Decydując się na eksport Volkswagena stworzyli warunki dla
międzynarodowego sukcesu sedana Volkswagena i ukierunkowania firmy na rynek
światowy.
Masowa produkcja auta znanego pod przydomkiem Käfer oraz kwitnąca działalność eksportowapomogły Volkswagenwerk AG zająć czołową pozycję w Niemczech. Dzięki wysokiej produktywności w 1964 roku firma wyprodukowała dwa razy więcej pojazdów niż drugi producent samochodów w niemieckich statystykach produkcji. W Niemczech Volkswagen posiadał prawie 33-procentowy udział w rynku samochodów osobowych; ponad połowa nowo zarejestrowanych samochodów dostawczych nosiła znak towarowy Volkswagena. Nareszcie rzeczywistość odpowiadała nazwie: Volkswagen < niem. Volk + -s- + Wagen ( dosł. samochód ludu, gdyż miał to być samochód „dla każdego”), a przeciętny Müller mógł spełnić sen o własnych czterech kołach...
Nowa generacja pojazdów pojawiła się w
samą porę. Wyprowadziła Volkswagenwerk AG z głębokiego kryzysu, który rozpoczął
się w latach 1974/75 w wyniku szoku cen ropy naftowej i światowej recesji, i
który poważnie zagroził płynności finansowej firmy. Dobra reakcja na Passata i
sukces sprzedażowy Golfa, który był liderem niemieckich statystyk
rejestracyjnych od 1975 roku i ustanowił klasę samochodów kompaktowych,
złagodziły ogólny spadek popytu na rynku krajowym.
W samym środku zmian strukturalnych w
globalnym przemyśle motoryzacyjnym, Grupa Volkswagen rozwinęła się w globalną
grupę produkującą pod wieloma markami. W latach 80-tych Volkswagen odważnie
wykorzystał możliwości ekspansji na kontynencie europejskim i azjatyckim, aby
przeciwdziałać negatywnym trendom w branży, głównie poprzez politykę ilościową.
Zwiększona konkurencja w Europie i Ameryce Północnej, rosnące koszty energii,
niestabilność międzynarodowego systemu monetarnego i wymagania polityki ochrony
środowiska wymagały nowych koncepcji produktów i produkcji.
Lata 80. charakteryzowały się
internacjonalizacją i polityką ilościową, jednak podczas poważnego globalnego
kryzysu gospodarczego w latach 1992/93 Grupa Volkswagen dokonała strategicznej
zmiany kierunku, od tego czasu VW koncentruje się bardziej na zwiększaniu
różnorodności produktów oraz na podnoszeniu wydajności pracy i siły zarobkowej
firmy.
A jak wygląda rozwój marki dziś?
Trzymamy kciuki!
Polecamy z naszego księgozbioru: