wtorek, 12 grudnia 2023

Niemcy od A do Z - VW jak Volkswagen


 VW Käfer czyli Garbus – niemiecki hit eksportowy i symbol cudu gospodarczego

Uniwersalny i niezawodny samochód rodzinny, który zrewolucjonizował życie szarego obywatela, sprawił, że nieosiągalne do tej pory destynacje były na wyciągnięcie ręki. Przyczynił się do rewolucji społecznej, ożywienia migracji wewnętrznej w Niemczech i ogólnej poprawy jakości życia klasy średniej. Oto krótka historia uroczego Beetle oraz, będącej wizytówką niemieckiej myśli technicznej, firmy Volkswagen.

Na początku XX wieku samochody w Niemczech wciąż pozostawały dobrem luksusowym i raczejekstrawaganckim środkiem transportu, zarezerwowanym głównie dla bogatych obywateli. W 1910 roku w Niemczech było zaledwie 16 tys. samochodów.  Cesarz Wilhelm II, magnaci i bankierzy korzystali z ręcznie wykonanych samochodów marki Benz, Daimler lub Glaser. W tym czasie państwa Europy Zachodniej i USA rozpoczynały już masową produkcję samochodów dostępnych dla dużej części społeczeństwa. W połowie lat 20. XX w. Opel w Rüsselsheim i Hanomag w Hanowerze rozpoczął produkcję aut za pomocą linii montażowych, jednak cena tego środka transportu nadal była poza zasięgiem przeciętnego obywatela. Pod względem zagęszczenia samochodów istniała ogromna przepaść w porównaniu z Francją i Wielką Brytanią, a jeszcze większa w porównaniu z USA.

Poszukiwania odpowiednich rozwiązań technicznych dla małych samochodów ruszyły pełną parą na początku lat 30. ubiegłego wieku. Ulgi podatkowe i promocja sportów motorowych ożywiły rynek motoryzacyjny. Producenci i projektanci samochodów, tacy jak Ferdinand Porsche, wiązali to z nadzieją na fundamentalny zwrot w kierunku masowej motoryzacji. To właśnie w tym momencie rozpoczyna się historia koncernu Volkswagen. W 1931 roku przedsiębiorstwo Zündapp nawiązało współpracę z Ferdinandem Porsche. Owocem tej współpracy był projekt taniego samochodu o roboczej nazwie Type 12. Rozwinięciem tego projektu była współpraca z przedsiębiorstwem NSU, która zaowocowała prototypem Type 32. W 1933 roku w dniu 17 stycznia 1934 r. Ferdinand Porsche przedłożył Ministerstwu Transportu Rzeszy "exposé dotyczące budowy niemieckiego samochodu dla ludu", które przewidywało stworzenie praktycznego, taniego i szeroko dostępnego samochodu. Ferdinand Porsche zaprezentował pierwszy prototyp VW serii 3 w lipcu 1935 r.

28 maja 1937 roku Niemiecki Front Pracy założył w Berlinie spółkę Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, która 16 września 1938 roku została przemianowana na Volkswagenwerk GmbH.

Na zlecenie Luftwaffe, Volkswagenwerk GmbH podjął się naprawy samolotów Ju 88 pod koniec 1939 roku i dostarczył skrzydła oraz drewniane zbiorniki zrzutowe. W ramach motoryzacji armii, w 1940 roku firma rozpoczęła produkcję samochodów. Seryjna produkcja samochodów kubełkowych, a następnie, od 1942 r., samochodów pływających stała się drugim filarem działalności. Do końca wojny fabryka wyprodukowała łącznie 66 285 pojazdów. W latach 1940-1944 obroty wzrosły z 31 do 297 milionów marek. Przybycie wojsk amerykańskich 11 kwietnia 1945 r. zakończyło produkcję zbrojeniową i uwolniło zagranicznych robotników przymusowych. Dla Volkswagena wraz z upragnionym końcem narodowosocjalistycznej dyktatury nastały nowe czasy.

Jego pozycja, jako przedsiębiorstwa należącego do rządu brytyjskiego, dała fabryce Volkswagena szereg korzyści. Rząd wojskowy zaaranżował pożyczki niezbędne do rozpoczęcia produkcji i wykorzystał swoją władzę do usunięcia wielu przeszkód. Ponieważ firma produkowała dla aliantów, miała pierwszeństwo w dostawach rzadkich surowców. Przywilej ten był trudny do przecenienia w latach przymusowej eksploatacji. Stal, która była niezbędna do produkcji samochodów, była przydzielana w systemie kontyngentów, podobnie jak większość surowców.

Brytyjczycy zapoczątkowali drugi trend latem 1947 roku. Decydując się na eksport Volkswagena stworzyli warunki dla międzynarodowego sukcesu sedana Volkswagena i ukierunkowania firmy na rynek światowy.

Fabryka Volkswagena była już postrzegana przez współczesnych jako symbol zachodnioniemieckiego cudu gospodarczego. Podobnie jak kultowy dziś  „garbus”, firma była na drodze do sukcesu. Zdolność produkcyjna fabryki i ofensywa racjonalizatorska rozpoczęta w 1954 roku stworzyły techniczne warunki produkcji kolejnych modeli w dużych seriach.

Masowa produkcja auta znanego pod przydomkiem Käfer oraz kwitnąca działalność eksportowapomogły Volkswagenwerk AG zająć czołową pozycję w Niemczech. Dzięki wysokiej produktywności w 1964 roku firma wyprodukowała dwa razy więcej pojazdów niż drugi producent samochodów w niemieckich statystykach produkcji. W Niemczech Volkswagen posiadał prawie 33-procentowy udział w rynku samochodów osobowych; ponad połowa nowo zarejestrowanych samochodów dostawczych nosiła znak towarowy Volkswagena. Nareszcie rzeczywistość odpowiadała nazwie: Volkswagen < niem. Volk + -s- + Wagen ( dosł. samochód ludu, gdyż miał to być samochód „dla każdego”), a przeciętny Müller mógł spełnić sen o własnych czterech kołach...  

Nowa generacja pojazdów pojawiła się w samą porę. Wyprowadziła Volkswagenwerk AG z głębokiego kryzysu, który rozpoczął się w latach 1974/75 w wyniku szoku cen ropy naftowej i światowej recesji, i który poważnie zagroził płynności finansowej firmy. Dobra reakcja na Passata i sukces sprzedażowy Golfa, który był liderem niemieckich statystyk rejestracyjnych od 1975 roku i ustanowił klasę samochodów kompaktowych, złagodziły ogólny spadek popytu na rynku krajowym.

W samym środku zmian strukturalnych w globalnym przemyśle motoryzacyjnym, Grupa Volkswagen rozwinęła się w globalną grupę produkującą pod wieloma markami. W latach 80-tych Volkswagen odważnie wykorzystał możliwości ekspansji na kontynencie europejskim i azjatyckim, aby przeciwdziałać negatywnym trendom w branży, głównie poprzez politykę ilościową. Zwiększona konkurencja w Europie i Ameryce Północnej, rosnące koszty energii, niestabilność międzynarodowego systemu monetarnego i wymagania polityki ochrony środowiska wymagały nowych koncepcji produktów i produkcji.

Lata 80. charakteryzowały się internacjonalizacją i polityką ilościową, jednak podczas poważnego globalnego kryzysu gospodarczego w latach 1992/93 Grupa Volkswagen dokonała strategicznej zmiany kierunku, od tego czasu VW koncentruje się bardziej na zwiększaniu różnorodności produktów oraz na podnoszeniu wydajności pracy i siły zarobkowej firmy.

A jak wygląda rozwój marki dziś?

W ramach strategii TRANSFORM 2025+ zarząd VW postanowił konsekwentnie restrukturyzować i repozycjonować markę we wszystkich regionach i segmentach w celu znacznego zwiększenia wydajności i produktywności. Zgodnie z zasadą przewodnią "Volkswagen: Moving People Forward", inwestycje w elektromobilność i innowacyjne rozwiązania mają na celu zapewnienie entuzjastycznych klientów, przyszłościowej siły roboczej, zrównoważonej mobilności i nowej kultury zespołowej. Po 2025 roku Volkswagen zamierza osiągnąć pozycję lidera, a do 2030 roku przejąć wiodącą rolę w nowym świecie motoryzacji.

Trzymamy kciuki!


Polecamy z naszego księgozbioru: