Ile razy w tygodniu zdarza się Wam mówić lub myśleć: „Nie
mam czasu!”? Ile razy jecie posiłek w biegu, niedosypiacie lub nie macie kiedy
zwyczajnie usiąść i odpocząć, nic nie robiąc? Jeśli doskwiera Wam brak czasu
lub - patrząc od innej strony – natłok obowiązków, sięgnijcie do zbiorów
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej po ratunek – gwarantujemy, że czas spędzony
na czytaniu nie będzie czasem zmarnowanym!
1. „Czas to pieniądz. Jak oszczędzać czas i pieniądze?”, Marcin Pietraszek
https://bit.ly/2MZ6UUA |
Ten poradnik opiera się na przekonaniu, że
czas to pieniądz i udowadnia, że dzięki dobremu zarządzaniu czasem będziemy
zwyczajnie bogatsi. Cytując: ”Im lepiej wykorzystasz czas, tym więcej będziesz
mieć pieniędzy. Im mądrzej wykorzystasz pieniądze, tym lepiej i przyjemniej
spędzisz czas”. Zawiera też mnóstwo praktycznych porad, np. dotyczących
oszczędzania na co dzień oraz wymienia narzędzia przydatne w trzymaniu w
ryzach swojego rozkładu dnia, od tak prostych, jak minutnik, po programy
komputerowe do zarządzania zadaniami.
2. „Życiologia, czyli o mądrym zarządzaniu
czasem”, Miłosz Brzeziński
https://bit.ly/2PiX1Uu |
Z kolei w „Życiologii” przeczytamy, że „czas
to życie. Życie, które płynie i tego, co minęło, nikt ci już nie odda.
<<Czas to pieniądz>> - tak mawiali panowie od chłopów. Ci, którzy
nie musieli pracować, do tych, którzy na nich pracowali”. Nie znajdziecie tutaj rewolucyjnych sposobów na uporanie się ze wszystkimi obowiązkami
dnia w mgnieniu oka – książka przedstawia podejście holistyczne. Autor Miłosz
Brzeziński rozprawia się z założeniem, że musimy dzielić swoje życie po równo
między pracę, rodzinę i samego siebie. Opisuje też, jak to wyglądało na
przestrzeni lat, ciekawym i lekkim, acz dosadnym stylem. Polecam!
Przewrotny tytuł zapowiada nietypowe
podejście do zarządzania czasem. Książka wyjaśnia, że czasami warto odpuścić
drobne sprawy, aby skupić się na ważniejszych celach. Znajdziemy tu też sposoby
na radzenie sobie z decyzjami dotyczącymi wykorzystywania naszego czasu –
wskazówki, jak szybko oceniać, na co i kiedy poświęcić czas.
4. „Zarządzanie
czasem, czyli jak efektywnie planować i realizować zadania”, Mike Clayton
https://bit.ly/2W6wyLr |
W tej książce znajdziecie same konkrety!
Choć zaczyna się od stwierdzenia, że czasu nie da się oszczędzić – w końcu
płynie niezależnie od tego, co robimy – to przedstawia nam szereg narzędzi,
które pozwalają mądrze go wykorzystać. Dzięki tej pozycji poznacie sześć
podstaw zarządzania czasem, sposoby definiowania i osiągania celów, a co
ważniejsze, wykonacie praktyczne ćwiczenia.
Podobnie jak poprzedni na liście, ten
poradnik zawiera zarówno teorię jak i ćwiczenia, których jest jeszcze więcej –
właściwie pół na pół. Ćwiczenia skupiają się na efektywnej priorytetyzacji, organizacji
i efektywności wykonywania zadań. Autor zwraca też uwagę na stres i jego
oddziaływanie na naszą efektywność oraz proponuje podstawowe sposoby radzenia
sobie z nim.
Powyższe tytuły, jak i wiele innych dotyczących tego tematu,
znajdziecie w zbiorach Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Zapraszamy do
Wypożyczalni Naukowej!
Milena